Toekomst Amersfoortse binnenstad: Einde aan boeteregen in zicht met ingrijpende veranderingen

26 mrt , 13:32 Gemeente
image 11 66c475c3d7206

Toekomst Amersfoortse binnenstad: Einde aan boeteregen in zicht met ingrijpende veranderingen

In de Amersfoortse binnenstad lijkt er een einde te komen aan de immense hoeveelheid boetes die automobilisten treffen. Met de geplande uitbreiding van het autoluwe gebied naar De Kamp, verplaatsing van de flitscamera naar rotonde De Stier, en herontwikkeling van De Kamp tot een voetgangersvriendelijke straat, staat er een transformatie op de agenda die de binnenstad een nieuwe uitstraling zal geven.

Verhelderende wijzigingen voor automobilisten

Sinds de flitscamera bij de entree van de autoluwe binnenstad aan de Weverssingel vele automobilisten op de bon heeft geslingerd, ontstond er onduidelijkheid rondom de toegang voor bezoekers met auto's. Raadslid Ida Bromberg van GroenLinks gelooft dat de verplaatsing van de camera naar De Stier aanzienlijk zal bijdragen aan een duidelijkere situatie voor automobilisten en mogelijk zal leiden tot minder boetes.

Politieke besluitvorming en herontwikkelingsplannen

Recentelijk heeft de gemeenteraad ingestemd met de uitbreiding van het autoluwe gebied naar De Kamp en de verplaatsing van de flitscamera. Het streven is niet alleen om boetes te verminderen maar ook om De Kamp aantrekkelijker te maken voor het publiek. De vernieuwing van de noordelijke toegang van de binnenstad moet uiterlijk in 2028 aanvangen, volgens de raadsbesluit.

Actie gevraagd door lokale politiek

Eerdere aarzelingen van wethouder Willem-Jan Stegeman over financiële en personele beperkingen om De Kamp aan te pakken, werden door de gemeenteraad niet geaccepteerd. De politiek dringt aan op actie, gezien de grote inzet van ondernemers en bewoners van De Kamp. De herinrichting zal de straat toegankelijker maken voor voetgangers, met behoud van fietsmogelijkheden en speciale venstertijden voor autoverkeer.

Verfrissende concepten voor De Kamp

De geplande herontwikkeling van De Kamp omvat een verbeterde uitstraling die voetgangers voorop stelt, terwijl bewoners een ontheffing krijgen voor toegang met de auto. Leveranciers en klanten zullen specifieke venstertijden hebben om bij de winkels te kunnen komen, terwijl algemeen parkeren in openbare garages wordt gestimuleerd.